CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 4 May 2012

HUKUM DM DALAM FRASA NAMA



01 Mei 2012 , Selasa 

Kita sering terlepas pandang mengenai penggunaan bahasa yang betul semasa berkomunikaai. Hal ini demikian kerana, penggunaan bahasa tersebut telah sebati dalam kehidupan seharian kita. Misalnya, hukum DM sering disalahguna oleh sesetengah masyarakat sehingga membawa makna yang tidak tepat dan menimbulkan kekeliruan. (D) merujuk kepada "Diterangkan" manakala (M) merujuk kepada "Menerangkan". Sesuatu perkara yang mahu "Diterangkan' harus dinyatakan dahulu sebelum disusuli perkataan yang "Menerangkan".

      Contohnya, apabila kita mahu merujuk kepada pisang yang digoreng, seharusnya kita menyatakan "pisang"sebagai kata nama yang diterangkan dahulu kemudian disusuli "goreng" sebagai perkataan yang menerangkan pisang berkenaan bukannya "goreng pisang" kerana ia merujuk kepada frasa kerja (perbuatan menggoreng pisang) bukannya frasa nama.

Situasi :

1) Ibu dan ayah makan pisang goreng sambil menonton televisyen. (betul)
2) Ibu dan ayah makan goreng pisang sambil menonton televisyen. (salah) 

Contoh kesalahan yang lain ialah :

Cili sos - Sos cili (sos yang dibuat daripada cili ).
Fairuz Kedai Tayar - Kedai tayar Fairuz (kedai tayar kepunyaan Fairuz).

Ulasan : Penggunaan hukum DM yang betul amat penting bagi memastikan makna yang hendak disampaikan semasa menjalankan proses komunikasi tidak meleset dan mudah difahami. Namun begitu, terdapat beberapa frasa nama yang menerima kekecualian dalam  Hukum DM seperti Perdana Menteri, ibu pejabat, Naib Canselor dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment